"Sedikit dan mencukupi adalah lebih baik daripada banyak tetapi melalaikan "

You Don't Have To Be Rich To Travel Well

Trip to Hanoi Day 4

Day 4 (Last day)

Memandangkan flight  balik ke KL pukul 2.50 petang, kami mengambil peluang berjalan-jalan dan shopping disekitar bandar Hanoi untuk yang terakhir kali. Bagi budget yang ciput seperti kami ini,  perlu menggunakan masa yang sepenuhnya dan tidak akan lepaskan begitu saja.

Ok kita bersiar2 dahulu kat bandar Hanoi.Pada mula kami terkejut sebaik tiba di tengah-tengah kota Hanoi kerana ianya  kelihatan sunyi dan jauh dari kesibukan lalu lintas.Kami difahamkan, jalan ini ditutup pada hari tersebut tapi tidak pasti dengan tujuan apa.

Kalau ikutkan semalam, jalan raya ini begitu sibuk dan sesak sehingga sukar bagi kami untuk melintas tapi sekarang..nah... lihat saje. Boleh posing dan baring.

Jom kita ronda2 bandar Hanoi dan mencari barang keperluan yang tidak sempat dibeli sebelum ini.

posing di tengah2 jalan raya

pelbagai gaya

Jalan raya ini paling sibuk pada hari biasa tapi hari ini ianya ditutup jadi aku dengan beraninya berada ditengah jalan.

Tu dia

berlatarbelakngkan tasik Hanoi...nampak mcm sejuk kan..

Bila dilihat pada pandangan mata kasar, Hanoi sebenarnya banyak membekalkan barang-barang keperluan jahitan terutama riben, manik dan dan sulaman. Pelbagai rekabentuk manik dan sulaman yang dijual disini dan harga amat murah sekali. Teruja sekejap sebaik sahaja masuk kedai seperti ini. Yer lah aku ni memang minat sangat dengan manik dan sulaman walaupun sudah lama bersara dari membuat kerja-kerja jahitan ini.

Jom kita masuk kedai manik dan sulaman dulu,

Kedai menjual barang2 keperluan jahitan terutama manik dan sulaman.

pelbagai jenis sulaman terhidang didepan mata

sangat murah

Tersimpuh dalam kedai kerana sukar untuk membuat pilihan. Smuanya cantik-cantik.

Hanoi juga terkenal dengan kopi nya yang tersendiri. Tidak sah jika sampai di Vietnam tidak merasai kopi yang dibuat sendiri oleh orang vietnam dan tidak dibawa pulang ke Malaysia. Kami meneruskan misi mencari kedai yang menjual kopi serbuk dan 3 in 1. Jenuh juga mencarinya. Oleh kerana kemahuan mengatasi segalanya, yang susah akan menjadi senang jika ada usaha. Akhirnya kami menjumpai kedai menjual kopi tersebut.

Jom kita shopping kopi pulak.

Kedai yang menjual kopi vietnam. Pelbagai jenis dan gred kopi yang di jual. Kalau yang mahal tu sudah tentu kopi yang berqualiti dan sedap.

Kopi segera pun ada. Kami pilih yang ada tanda halal sahaja.

kopi dalam botol tu adalah jenis serbuk kopi yang pelbagai gred dari yang murah kepada yang mahal

Jangan lupa, Hanoi buka saja terkenal dengan sulaman dan kopi tetapi juga ianya pembekal utama bra wanita. Sebaik melangkah ke dalam kedai ini, baru saya tahu bahawa bra yang dijual adalah diperbuat daripada fabrik yang berqualiti dan yang penting teramat murah. Kalau dekat Malaysia hargai yang paling murah yg boleh kita perolehi bagi bra yg berqualiti adalah RM35  ke atas tapi di sini kita boleh perolehi dengan harga serendah RM12.

Kesimpulanya di sini, saya amat menyesal kerana hanya membeli dua pasang sahaja. Jadi kepada sesiapa yang akan ke Hanoi, jangan lupa grab benda ni. Amat puas hati. Kalau lelaki tu beli lah dekat mak, adik dan isteri tersayang.

Tak disertakan gambar kerana ianya agak sensitif. hihi...

Setelah selesai shopping, kami terus balik hotel dan kemas apa yang patut untuk check out. Tepat pukul 11 kami bergerak ke airport dengan menaiki teksi yang telah ditempah siap-siap melalui aplikasi rideways. Selamat tinggal Hanoi. Kita jumpa lagi di next trip. Kemana kita lepas ni...

Anonymous said...

Assalamualaikum, mcm mana cik ambil tour guide untuk hari ke 2 dan ke3?berapa cas tour guide tersebut...sepanjang di hanoi, adakah cik menginap di hotel yang sama?

Tintazai said...

W'salam, kami mengambil tour guide yg disediakan oleh pihak hotel. Harga kedua2 trip ini ada dinyatakan pada awal blog ini. Sepanjang di hanoi. Kami duduk hotel yg sama.